Skip to main content

Xiaomi Redmi Note 5 - RM700: Berbaloi ke?


Jenama Xiaomi memang sudah tidak asing lagi dalam kalangan penduduk Malaysia. Jenama dari China ini bukan sahaja dapat menawarkan peranti yang murah, malah dapat memberikan spesifikasi yang cukup tinggi pada harga yang ditawarkan.

Apa dalam kotak?

Redmi Note 5 didatangkan sekali dengan silicon phonecase berwarna hitam. Dan juga basic set seperti smartphone yang lain; earphone, usb cable, head charging dan user manual. 

Design dan body make:

Dari segi bahan binaan, smartphone ini diperbuat daripada aluminum body dan terasa amat premium. Bahagian hadapan pula diperbuat daripada kaca. Power button dan volume control diletakkan dibahagian kanan sama seperti smartphone review yang lepas; Redmi Note 3. Screen smartphone ini adalah bersaiz 5.99 inches dan mempunyai screen-to-body-ratio sebanyak 77.4%. Dan semestinya peranti ini mempunyai paparan full HD dengan 1080 x 2160 pixels. Peranti ini juga menggunakan Gorilla Glass untuk mengurangkan risiko screen pecah. 

Hardware and performance:



Model yang saya review ini mengunakan pemprosesan Qualcomm SDM636 Snapdragon 636 dan digandingkan 3GB RAM dan 32GB ROM atau 4GB RAM dan 64GB ROM. Storage phone ini boleh dinaik taraf sehingga 256GB dengan mengunakan microSD card. MicroUSB 2.0 pada peranti ini tidak menyokong fast charging.  Bateri yang digunakan berkapasiti 4000mAh dan mempunyai jangka hayat yang agak panjang. Iyanya juga mempunyai 3.5mm audio jack. 

Dengan manjalankan sistem operasi (OS) Android 8.0 (Oreo) dan sekali dengan MIUI 9 (User Interface), Redmi Note 3 memberikan pengalaman penggunaan smartphone yang menarik. Anda juga boleh mengawal peranti lain yang mengunakan sistem perhubungan InfraRed seperti penghawa dingin dan screen projector. 

Untuk keselamatan pula, Redmi Note 3 boleh diakses mengunakan fingerscan di belakang peranti atau password / patten code dipaparan hadapan. 




Terdapat duo camera di bahagian belakang smartphone ini dan masing masing dengan 12MP dan 5MP dan untuk front camera pula adalah 13MP untuk memberikan mengalam swafoto yang terbaik. 




Untuk tambahan, harga Xiaomi Redmi Note 5 adalah sekitar RM700 sehingga RM999 mengikut spesifikasi yang anda pilih. Peranti ini memberikan anda pilihan warna iaitu Black, Blue, Pink dan Gold. 

Jadi, secara umumnya peranti ini cukup hebat jika debandingkan dengan harganya. Saya telah meletakakan pelbagai info berkaitan Xiaomi Note 5 ini. Semoga membantu.


Beli di sini (Top Recommend)

Xiaomi Redmi Note 5  Shopee Explore

Xiaomi Redmi Note 5  RM785 - RM1040

Xiaomi Redmi Note 5  RM999


Comments

Popular posts from this blog